Alla inlägg under september 2011

Av Fredrik - 28 september 2011 21:41

Varmt o skönt även om det börjat blåsa lite. Denna onsdag har varit en helt ok sådan. Tempo på jobbet, bra bodypump, bra löpning och så lyckades vi sova helt ok i nya sovrummet! VO-joggen hade sin final nu ikväll och sonen spurtade med bestämda kliv in mot mål till tonerna av sina föräldrars peppande hajarvrål.

Efter målgången kunde man köpa hamburgare. Först fick man stå i kö för att betala och sedan fick man ställa sig i en annan kö för att få sin hamburgare. Kul med nya upplevelser...-jag har aldrig köat 2 ggr för att få köpa 1 sak.

.....och......:

ATT ÖVERSÄTTA ORDSPRÅK

För den som vill kunna glänsa med sitt ordspråkskunnande i andra länder är livet inte lätt. Man kan t.ex inte ta för givet att en rak svensk översättning fungerar. Ingen skulle för­stå vad du menade. Här följer en kort samman­ställning av några vanliga svenska ordspråk och deras engelska motsvarighet:


SVENSKA

ENGELSKA

Det  var nära ögat.

That´s  a close shave.

Det är  en annan femma.

That´s  another cup of tea.

Du ser  ut som om du sålt smöret och tap­pat pengarna.

You  look like a dying duck in a thunder­storm.

Där  fick du så du teg!

Put  that in your pipe and smoke it!

Friskt  vågat, hälften vunnet.

Nothing  ventured, nothing gained.

Göra  en höna av en fjäder.

Make  a mountain out of a molehill.

Ha ett  finger med i spe­let.

Have  a finger in the pie.

Hellre  fria än fälla.

Give  somebody the benefit of the doubt.

Här  ligger en hund be­graven.

I smell a rat.

Som en  blixt från en klar himmel.

Like  a bolt from the blue.

 ...och dom här finns också:

Ätbart

- Farbror Torsten har inte ett korvöre.
- Uncle Thorstein does not have a
sausage penny.

- Ni har en mycket bra kock!
- You have a very good cock!

- Man måste ta skeden i vacker hand.
- You must take the spoon in the
beautiful hand.

Två vänner satt och drack glögg med russin i när ett par utländska turister
kom fram och undrade vad de drack. Svaret blev:
– It's warm red wine with
russians in it.

- Jag tycker om bläckfisk och mesost.
- I think about inkfish and chicken
cheese.

- Jag vill gärna ha mer paj.
- I want brain have more broken.

- Har ni revbensspjäll?
- Do you have fox bone ventilation?

- Slå dig ner och ta för dig av kakorna.
- Hit you down and take for you
of the cookies.

- Vill ni har påtår?
- Do you want on toes?

- Slå upp ett glas mjölk och ät kroppkakor!
- Beat up a glass of milk and
eat body cookies!

- Jag är fullständigt bakfull.
- I'm drunk-constantly back drunk.

- Tack, den här måltiden smakade utsökt!
- Thanks, this here goaltime
tasted outsearched!

Repetitioner

- Än sen, då?
- Then then, then?

- Det var det, det.
- That was that, that.

- Hör du du du!
- Hear you you you!

- Hå hå ja ja ja.
- Ho ho yes yes yes.

Kroppsligt och socialt

- Han gick med i facket.
- He joined the fuck.

- Jag är lös i magen.
- I am loose in the stomach.

- Jag vill bara ta mig en titt.
- I just want to take myself a tit.

Farbror Torsten sitter på tåget i Skåne. Mittemot honom sitter en skånsk
familj. Skaparen till FarbrorTorsten.com vet att skåningar inte talar riktig
svenska så därför pratar han engleska när han ska vara ironisk och kommentera
den lille pojken:
- What a handsome face...
Då säger mamman på bred
skånska:
- Naej. Det vaaur noug min man som face...

- Oj, min tunga slant!
- Oops, my heavy coin!

- Det killar!
- It boys!

- Jag har sendrag i vaden!
- I have latepull in the what!

- Jag har aldrig hört på maken!
- I have never heard on the husband!

- Jag ska bara slå en sjua!
- I just have to strike a seven!

- Hur står det till? Det knallar och småspringer!
- How stands it to? It's
banging and small running!

- Sköt om dig!
- Shot around yourself!

- Se dig inte om!
- Look you not if!

- Han tar igen sig.
- He takes again himself.

- Var håller de hus?
- Where are they holding house?

- Vad håller de på med?
- What are they holding on with?

- Huvudet på skaft.
- The head on shaft.

- Vad är du för en, jag känner inte igen dig!
- What are you for a one, I
don't feel again you!

Teknik och formalia

- FarbrorTorsten.com:s flygplan kom med hög fart och försvann som en prick i
skyn.
- The plane of FarbrorTorsten.com came with a big fart and vanished
like a prick in the air.

- Det har gått en propp i köket.
- A plug has walked in the kitchen.

- Jag har soppatorsk.
- I have soup cod.

- Hur mycket är klockan?
- How plenty is the bell?

- Skicka mot postförskott.
- Send against mailbeforeshot.

- Var god skriv under den förtryckta blanketten.
- Please write under the
tyrannized blanket.

- Får jag låna en liten hovtång?
- Sheep I borrow a small court seaweed?

- Gångjärn.
- Walking iron.

- Rapa inte i hissen.
- Don´t rape in the elevator.

- Den har pajat.
- It has pied.

- Har du fler verktyg?
- Have you plentier ache-cloths?

Kloka ord

- Det är inte farten som dödar, det är smällen.
- It's not the fart that
kills, it's the smell.

- Överdriv inte.
- Don't overdrive.

- Kör inte om på ett övergångställe.
- Don't drive if on an overwalk
place.

- Det är lätt att vara efterklok.
- It's light to be aftersensed.

- Gör inte om det!
- Do not if it!

Hårda ord

- Känn dig blåst.
- Feel you blown.

- Kom hit ögonaböj!
- Come here eyesbent!

- Du är avskedad.
- You are offspooned.

- Nä, du! Den gubben gick inte!
- No you! That man didn't walk!

- Det ger jag sjutton i!
- I give seventeen in that!

- Varför lämnar du din väska här vind för våg?
- How come you leave your
bag here wind by wave?

Allt annat

Får for sale, very sheep!

- Katten låg och spann.
- The cat low and bucket.

- Har du varit med om det förut?
- Have you been with if that before?

- Han är bortrövad.
- He's away-assed.

- Hur mycket är jag skyldig?
- How much am I guilty?

- Det är medvind.
- It's withwind.

- Det råder motvind.
- It advises against attic.

- Har du bytt om?
- Have you changed about?

- Skärtorsdag.
- Cut Thors day or Pink Thors day.

- Höger om.
- Right if.

- Skenhelig.
- Shineholy.

- Vid det här laget.
- Beside this team.

....nu måste jag packa lite...Hej!

Frippen

Av Fredrik - 26 september 2011 21:50

...eller egentligen inte....ganska exakt som alla de andra...24 timmar!

Hursomhelst så startade den på gymmet strax före 6, fortsatte sedan på jobbet 7-20 för att nu fortsätta här hemma med att renovera nya sovrummet.

Läste nyss om Pangea, då jordens landyta satt ihop. Det 250 miljoner år sedan. Synd att man missade det men det ska visst bli så igen om ytterligare 250 miljoner år. Får väl kolla då!

Han som stal en almanacka fick tolv månader!

Bra och skönt väder har vi även om man känner att det höst i luften.

Som avslutning vill jag bara säga att jag känner mig lycklig för att det är frivilligt att se "svenska Hollywoodfruar"...och att jag slipper. GoNatt!

F!

Av Fredrik - 25 september 2011 21:40

Tjustgala i går kväll och jag tyuckte den var enastående bra på alla sätt.

En helg har sprungit förbi men vi har fått massor gjort här hemma. Känns bra att starta en ny vecka utan en massa ogjort i ryggsäcken.

ses!

F!


Av Fredrik - 22 september 2011 20:34

Trevlig o bra dag!

Vi tog en tur till Jönköping och kollade det senaste inom vår branch.

Vädret har varit växlande med både sol och spöregn.

I går stod jag som stolt pappa och bevittnade sonens fantastiska spurt med bestämda kliv på väg mot mål i VO-joggens tredje etapp.

Nyss hemkommen från sonens judo sitter jag här och känner fortfarande av gårdagens bodypump som glatt mig hela dagen.

Jahopp, då var det helg igen. Partaj, hemmafix och lite tältande blir det om det blir som det är tänkt.

Ajö!

Av Fredrik - 20 september 2011 21:06

"61% av alla sökträffar på internet är porr."        ...ok!

...ingen som har för mycket fritid och vars högsta önskan är att klippa gräset, spackla och måla, fixa till lite isolering mm mm mm...hemma hos mig?

...eller vill någon sann djurvän ta över en vattensköldpadda? Han säger ibland att han vill flytta vidare mot nya mål.


"Leonardo Da Vinci kunde skriva med höger hand och rita med den andra samtidigt"
...och vi startar en ny grej...tänkvärt...del 1... var så goda:
"Tänk dig att tio personer går ut varje dag för att äta middag. Notan för de tio tillsammans hamnar på 1000 kr. Om de delade upp notan på samma sätt som vi betalar skatter, skulle det bli ungefär så här. De första fyra - de fattigaste - skulle inte betala någonting; Den femte skulle betala 10 kr; Den sjätte skulle betala 30 kr; den sjunde 70 kr; den åttonde 120 kr; den nionde 180 kr. Den tionde personen - den rikaste - skulle betala 590 kr.
De bestämde sig för att betala notan på det viset. De tio åt middag på restaurangen varje dag och kände sig nöjda med uppgörelsen - tills en dag när ägaren till restaurangen gav dem rabatt.

"Eftersom ni är så bra kunder," sa han, "ger jag er 200 kr rabatt på era middagar." Middag för tio skulle då bara kosta 800 kr. Gruppen ville fortfarande betala middagen på det sätt vi betalar skatter. Så de första fyra påverkades inte, de fick fortsätta äta gratis. Men hur skulle de andra sex göra - de som betalade? Hur skulle de dela upp rabatten på 200 kr så att alla skulle få sin "beskärda del"?"

De sex personerna insåg att 200 kr delat med sex blir 33,33 kr. Men om de drog bort det från varje persons andel skulle den femte och sjätte personen få betalt för att äta.

Restaurangägaren föreslog då att det vore rättvist att reducera varje persons nota med ungefär jämt och han satte igång att räkna på de belopp varje person skulle betala. Resultatet blev att även den femte personen fick äta gratis, den sjätte fick betala 20 kr, den sjunde betalade 50 kr, den åttonde 90 kr, den nionde 120 kr, vilket lämnade den tionde personen med 520 kr istället för tidigare 590.

Alla sex personerna fick lägre pris än tidigare och de fyra första fick fortsätta äta gratis. Men plötsligt utanför restaurangen började personerna jämföra vad de sparat.

"Jag tjänade bara en tia av 200 kr," började den sjätte personen. Han pekade på den tionde: "men han tjänade 70!" "Precis," sa den femte personen. "jag sparade också bara en tia. Det är orättvist att han fick sju gånger så mycket som jag!" "Det är sant!" skrek den sjunde personen. "varför ska han få 70 kr tillbaka När jag bara fick 20? De rika ska alltid få det bättre!" "Vänta ett tag," skrek de fyra första unisont, "Vi fick ju ingenting alls! Det här systemet utnyttjar de fattiga!" De nio personerna omringade den tionde och gav honom stryk.

Nästa kväll kom inte han till middagen, så de nio andra satte sig ner och åt utan honom. När notan kom in, upptäckte de något viktigt. Det fattades 520 kr."
 
vi ses!
F!
Av Fredrik - 20 september 2011 20:51

Jag brukar ju kommentera väder men när jag sitter här och tänker så kommer jag fram till att jag faktiskt inte har en aning om hur det har varit idag. Får nog beta av jobbhögen och softa lite framöver.

Dagens onödigt vetande: "Den genomsnittliga 18-åringen har sett 26000 mord på TV."       

....vi tar en till: "Som tack för Frihetsgudinnan som fransmännen gett dem bestämde sig USA för att skicka tillbaka en kopia av den fast i mycket mindre storlek, 6 meter hög istället för 46."

...och det har redan blivit tisdag vecka 38. Snart är det jul!

En riktigt spännade onsdag ligger orörd framför och den innehåller bla VO-joggen del 3, bodypump och en massa annat kul...ses där!

F!

Av Fredrik - 16 september 2011 21:37

Det har varit en fin dag och med start på gymmet 06.00 med bäste träningskompanjonen Peter som start så slutade ju arbetsveckan bra. Tack för tipset och jag vill rekommendera entrecote på skönero-butiken.

Kollade "Skavlan"...och blir irriterad!!.....där sitter en av de största svenskarna...Benny Andersson ...med son(som fick spela sin musik i tv...och som vi kanske´hellre skulle sett tvättad via Idol-Juryn!)..och båda är tydligen stora i sverige...pga musiken....och pappa bestämmer...och är nu respekterad affärsman...pga musiken...och  kan då ha åsikter om andra människors alkoholvanor, pga sina egna, och då fälla pekpinnar, med anledning av att han själv började rasa,men glöm inte ABBA som vägrar bjuda på akt två, men var då skyddad av att vara stor kompositör och låtskrivare och Benny Anderssons orkester och chess och...nu tar jag inte en droppe....åååååh, vad vackert och.........!..Vi byter ämne!

'

Shoppinglördag med familjen är planerad och eventuellt måste lien fram för att avverka gräset denna höst då gräset fortfarande växer i fullkraft.

Trevlig helg!

GoAfton....!

Frippen

Av Fredrik - 15 september 2011 20:25

...och hur länge måste man då skrika för att knapersteka bacon...? ...jo, det är ju inte annat än att man undrar!

Skidresan bokad!! snart dax att kyla jägern så man är beredd.

Blåsten har avtagit, vädret helt ok och jag har lämnat in bilen för lite fix.

Arbetsdagen i gruvan bjöd på mängder av möten men morgondagen ser relativt obokad ut så det kan eventuellt bli att ta tag i högarna som växt sig höga och granna!

Glöm inte den här sidan, den är klockren.

Vi går mot veckoslut och eftersom det snart är dax så vill jag önska trevlig älg!

.....ahh, va fan...vi tar ett onödigt vetande till:

I Greene är det olagligt att äta jordnötter och gå baklänges på trottoaren om en konsert pågår.

Ha det fantastiskt!

F!

Ovido - Quiz & Flashcards