Alla inlägg under oktober 2009

Av Fredrik - 29 oktober 2009 22:08

Ni vet, Bobo! Han som är hur trevlig som helst, trivs i skogen och älskar saltgurka...Just han.

Han besöker Västervik och joggade förbi här nu ikväll och tittade in för att säga hej och dricka lite vatten. Jag hade precis satt mig ner helt i onödan så jag flög upp, drog på mig skorna och så sprang vi 6 km. Enastående mysigt.

Annars  så är vädret för dagen rätt ok med en temp just nu på ett par över noll och denna arbetsvecka tillika höstlovsvecka nr 44 är snart avklarad.

Sonen och hustrun har halloweenpyntat och en gigantisk och otäck urholkad pumpa med gravljus i pryder gården.

Förresten: jag hittar inte min stol, kan den vara stolen??

I morgon startar en spännande helg så ha det så bra så ses vi här.

Tack, förresten alla för att Ni följer mina små funderingar och Ni som inte bytt ut min sida från. bloggagratis till frippen.bloggplatsen.se......Gör det.

F!




Av Fredrik - 24 oktober 2009 21:55

ok. Ola är kvar så läget är rätt bra. Känner ändå att jag far lite illa av dagens prog och en viss arti...hmmm....förlåt, persons framträdande så ...............jag åker dit nästa vecka!

Återkommer efter det besöket med färska åsikter, insamlade där det händer.!!


En lördag ska snart bli söndag och glöm inte ställa om klockan............Det är vintertid!!

F!



Av Fredrik - 24 oktober 2009 20:56

................GRÅT INGA TÅRAR FÖR MIN SKULL...............HALLÅ!!!!

............måste gå -ska banka på dörren till akutpsyk!!

Hörs!!

F!

Av Fredrik - 24 oktober 2009 19:58

Efter att ha tittat både en och två gånger på SMHI och klart.se så beslutade (eller beslöt som VT skulle ha skrivit) vi oss för att ta en tripp till Vimmerby och Astrid Lindgrens Världs höstmarknad.

Sonen tog med en kompis och vi fick en fantastiskt trevlig dag utan regn med Emil, Rasmus på luffen, Pippi mfl.

Körslaget har precis startat och jag har fortfarande feber efter förra veckan. Jag menar....Larz-Kristerz-stefan!!!!....och Sweet child o´mine. Hur kan han tillåtas sjunga en bra låt???? i TV???

Jag vet hur han tänker: jag tar en bra låt, tar bort allt bra, ersätter med dåliga grejjer, tar bort trycket, lägger på skitdålig sång........och vips-där satt den!!!

Har vi ingen koll på programinnehållen????

ok. Måste sluta nu o äta piller istället. eländet dök upp i rutan.

Trevlig helg.

Frippen!

Av Fredrik - 20 oktober 2009 21:11

Sonen fotades med sitt innebandylag idag. Det gick riktigt bra förutom att han just denna dagen till ära fått någon sorts röda prickar i ansiktet. Flera andra dagisbarn hade samma prickar men han var klart värst. min och dagispersonalens teori är att det är knottbett efter att barnen lekt i skogen under eftermiddagen. hans egen teori är att lunchfiskens knottriga panering helt enkelt förvandlats till röd och hoppat ut genom huden. Jag tror att den teorin faller.

En helt ok tisdag har passerat. Vädret har varit runt 10 plus, det kommunala bostadsbolaget har idag serverat sina hyresgäster i centralorten digital-tv, vi har ätit pasta och människorna i den här staden kan som vanligt inte köra bil-speciellt odugliga är dom i rondeller.

Jag var hos doktorn igår eftersom halsen aldrig blev bättre men den faan skrev inte ut ett skit o sa till mig att vila mig frisk. Snacka om att jag idiotförklarade honom. Jag hade fel. Idag är jag frisk och har äntligen börjat träna igen. Nu måste man hårdköra för att komma ifatt.

Jahaja-en onsdag står för dörren! Vi släpper väl in den.............ajö!

Så mycket bör vi röra på oss

Yngre och medelålders kvinnor och män behöver gå fler steg per dag än man tidigare trott för att behålla en hälsosam vikt:

Kvinnor:

Upp till 40 år - 12000 steg per dag

40 till 50 år - 11000 steg

50 till 60 år - 10000 steg

60 år och uppåt - 8000 steg

Män:

Upp till 18 år - 15000 steg per dag

18 till 50 år - 12000 steg

50 år och uppåt - 11000 steg

Tips: tio minuters rask promenad är cirka 1000 steg

Källa: Rekommendation enligt Anders Raustorp, forskare och utbildare vid Högskolan i Kalmar som gjort flera studier om stegräknare tillsammans med internationella forskare.

Nordiska rekommendationer för fysisk aktivitet:

För barn och unga:

• Minst 60 minuter per dag, både måttlig och intensiv aktivitet. Kan delas upp i flera pass under dagen.

För vuxna:

• Minst 30 minuter per dag, på åtminstone måttlig nivå, exempelvis en rask promenad. Att träna intensivt tre pass i veckan ā 30 minuter kan ge samma hälsovinster.

•45-60 minuter per dag på måttlig nivå krävs för att förebygga viktuppgång.

•60-90 minuter per dag krävs för att hålla vikten efter en viktminskning.

Källa: Folkhälsoinstitutet


Va????????????????????hur kom det in????och varför blev texten stor o fet??

GoNatt!

Fripplund!


Av Fredrik - 17 oktober 2009 18:34

Det har regnat, blåst och varit helt grått denna lördag. Temperaturen har varit ca 5 plus och nyheterna idag består väl b l a  av att USA:s banker visar på vinster, Sverigedemokraterna tror på 5-6 % i nästa val, Nokia går dåligt, Sonyericsson går dåligt, framtidens mobiltelefoni bygger på datormobiler enligt SvD. Saab säljer dåligt med bilar, Swedbank har klantat till sig och ska pytsa in 100 miljoner i baltikum, SEB har även dom fondproblem i baltikum.

Vid millennieskiftet bestämdes att antalet hungriga påp jorden skulle vara 420 miljoner 2015 men det verkar gå åt h-vete eftersom det snart finns 1 miljard hungriga. Sommarens G8-möte beslutade om ett bistånd till jordbruk i fattiga länder på 20 miljarder dollar. Tragiskt och illa är det.

Mitt i allt detta vill jag ändå mena att min dag i detta har varit bra. En trevlig kväll med god mat o trevligt värre hos M och T var det igår. Vår lördag har bestått av trädgårdsarbete, årets sista gräsklippning, strosande i affärer, allmänt mys och matlagning.

Jag kan varmt rekommendera kokt potatis, mosat lätt i långpanna, olivolja, fetaost och färsk timjan, gratinerad 20 minuter på 220 grader. Vi serverade med rostbiff, kokt sparris, fetacreme och sallad. Kanongott.

Resten av aftonen får nog fortsätta i mystempo utan att egentligen få något vettigt gjort.

Förresten...Whitney kommer hit till sverige i juni. Det blir intressant att se hur det går.

NäHä-det här håller inte-måste fixa lite praktiskt.

Ha en fortsatt trevlig helg.


Frippen!



Av Fredrik - 14 oktober 2009 17:51

Det är ju helt otroligt!! Här i Västervik vänder ALLTID vinden mitt på dagen. När det är storm som idag så slipper man alltså att ha medvind på sin cykeltur både till och från jobbet. Annars har faktiskt dagen varit helt ok så här långt.

Sonen och hans mamma är på innebandy och jag stressar igenom det sista innan pilsner, korv och oktoberfest. Det ska bli trevligt.

Ha en fantastisk tid till vi ses här igen!

Ajöss!

Av Fredrik - 13 oktober 2009 21:21

1 plusgrad och storm. FY!! ....men med braskamin går det att mysa och nästan njuta av vädret som tjuter utanför.

En dag fylld av tempo och utmaningar har passerat.Tiden går nästan alltför fort ibland.

Helt otippat och väldigt trevligt så blev vi bortbjudna på ugnsfalu nu i eftermiddags.

Julkänsla

Jag har ingen direkt förklaring till länken ovan, mer än att Rusta sedan länge haft julgrejjer framme.

Jaha, Sista avsnittet med Kalle Ankas fru är avklarat och hon är det ständiga samtalsämnet och jag lovar att vi kommer att få se mer av henne. Programmet har nog haft grymma tittarsiffror så mediagrabbarna jobbar nog för högtryck nu för att hitta på något liknande. TIPS: Lås in Kalles fru, Bruno K Öijer, Christina Lugn, Dregen, Zlatan, Stefan o Christer, Thorleif Thorstensson och Eva Dahlgren i ett Big Brother-hus en månad med obegränsat med sprit så får Ni jävlar i mig underhållning.

I morgon väntar en hel del spännande och oktoberfest så nu tar vi sats inför vecka 42:s onsdag.!!

GoAfton.

Frippen




Ovido - Quiz & Flashcards